Освіта дітей з особливими потребами
Інклюзивна освіта
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами у загальноосвітніх школах за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей.
Організаційно-методичні засади діяльності інклюзивно-ресурсних центрів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Спеціалізований тренінг для працівників освітньої сфери "Інклюзивний простір. Практичні кроки" |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Толерантність – це повага права іншого бути таким, яким він є |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Діти з порушеннями зору |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Діти із затримкою психофізичного розвитку |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Як розповісти про аутизм у класі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Діти з порушеннями мовлення |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Діти з порушеннями опорно-рухової системи |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Рекомендації педагогам по роботі з особливими дітьми |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Дитина із порушеннями інтелекту |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Діти із порушеннями слуху |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Відмінності в навчанні |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Диференційоване викладання в інклюзивному класі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Інклюзивний підхід до побудови навчального процесу |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Концепція множинного інтелекту |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими потребами |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Онлайнові сервіси для диференціації в інклюзивних класах |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Плануємо диференційоване викладання частина 1 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Плануємо диференційоване викладання частина 2 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Плануємо диференційоване викладання частина 3 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Плануємо диференційоване викладання частина 4 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Диференційоване викладання план |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Пристосування класного середовища |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Путівник для педагогів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Сайти для людей з обмеженими можливостями |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Урок 1 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Урок 2 |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу для дітей з особливими потребами |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Навчально -методичний посібник "Основи інклюзивної освіти" |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Диференційований підхід до навчання |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Соціальні засади диференціації навчання старшокласників |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Спільне викладання в інклюзивному класі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Комп’ютерні технології для учнів з особливими освітніми потребами |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Оцінювання в моєму класі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Формувальне оцінювання |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Ігри на знайомства |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Ранкові зустрічі |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Таблиця обов'язків вчителя та асистента вчителя |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Фізкультхвилинки |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Банк даних дітей з ООП |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Досягнення учнів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Законодавче та нормативно-правове регулювання інклюзивної освіти в Україні |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Комплектування інклюзивних класів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Методичні поради щодо підготовки проектів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Нормативно-правова база у сфері освіти дітей з особливими освітніми потребами |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Програма iндивiдуальних корекцiйно-розвивальних занять |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Результати реабілітаційної роботи у школярів з вадами розвитку нервової системи |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Список дітей з ООП |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Супровід учнів з ООП |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Теми батьківських зборів з питань інклюзивної практики |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Індекс інклюзії: загальноосвітній навчальний заклад |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Організація інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Посадові обов’язки асистента вчителя |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Ключові тези орієнтовних вимог до оцінювання 1-4 класів |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Бланк ІПР.pdf |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план для дітей з тяжкими порушеннями мовлення |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план для дітей із затримкою психічного розвитку |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план для розумово відсталих дітей |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план для дітей із складними вадами розвитку |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Індивідуальна програма розвитку |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Орієнтовні вимоги до оцінювання |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Типовий навчальний план початкової школи з українською мовою навчання |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Путівник для батьків |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
Інклюзивна освіта від "А" до "Я". Порадник для педагогів і батьків |
натисніть, щоб завантажити документ на пристрій
|
натисніть, щоб відкрити документ в новій вкладці
|
ТИПОВІ ОСВІТНІ ПРОГРАМИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
Наказ № 917 від 02.07.2019 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 2 класу з порушеннями інтелектуального розвитку
Наказ № 808 від 10.06.2019 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 № 627
Наказ № 968 Про внесення зміни у таблицю 11 до наказу Міністерства освіти і науки України від 25.06.2018 №693
Наказ №693 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти І ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ № 668 від 21.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти III ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ № 627 від 12.06.2018 Про затвердження типової освітньої програми спеціальних закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 814 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 815 Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 12.06.2018 №627
Наказ МОН України від 26.07.2018 № 816 Про затвердження типової освітньої програми початкової освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для учнів 1 класів з інтелектуальними порушеннями
Наказ МОН України від 16.08.2018 № 917 Про внесення змін у додатки до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.07.2018 № 814
МАТЕРІАЛИ НАРАД, ЛИСТИ МОН І ДОН, ДОСВІД РОБОТИ
Про видання навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами у 2017 році
3 метою реалізації рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 13.03.2017 року (протокол № 2/5-19) «Пpo схвалення Переліку навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року» затверджено Перелік навчальної літератури для дітей з особливими освітніми потребами, що видаватиметься за кошти державного бюджету 2017 року.
Детальніше за посиланням
Новини в законодавстві! Про сучасні підходи до навчально-виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами
На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).
Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.
Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.
Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).
Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.
Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».
При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.
Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.
Джерело: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/53862/
Навчальні плани
Наказ МОН України від 19.06.2015 № 651 «Про внесення зміни до деяких наказів»
Наказ МОН України від 09.04.2015 № 416 «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 26.08.2008 № 778»
Наказ Міністерства № 134 від 12.02.2015 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» зі змінами, внесеними наказом МОН України від 19.06.2015 № 651
Лист Міністерства №1/9-335 від 25.06.2014 "Про навчальні плани та програми спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів на 2014/2015 навчальний рік"
Наказ Міністерства №701 від 11.06.2014 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки від 22.04.2014 № 504"
Наказ Міністерства № 504 від 22.04.2014 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів II ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" зі змінами, внесеними наказом МОН України від 19.06.2015 № 651
від 28.01.2014 р. № 80 «Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа» зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.02.2014 № 133
Наказ Міністерства від 3 листопада 2004р. № 849 "Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа)"
Наказ Міністерства від 26.08.2008 № 778 "Про затвердження Типових навчальних планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів (ІІ ступінь) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку"
Методичні рекомендації
УВАГА!!! Лист МОН від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році»
Лист Міністерства від 08.08.2013 1/9-539 «Про організаційно-методичні засади забезпечення права на освіту дітям з особливими освітніми потребами»
Лист Міністерства від 02.01.2013 № 1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання»
Лист Міністерства від 28.09.2012 № 1/9-694 "Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчання"
Лист Міністерства від 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя»
Лист Міністерства від 26.07.2012 № 1/9-529 "Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання"
Лист Міністерства № 1/9-384 від 18.05.12 "Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах"
Лист Міністерства від 02.04.2012 № 1/9-245 "Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими потребами загальноосвітніх навчальних закладах"
Навчальні програми
Для дітей з порушеннями зору:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Програма з образотворчого мистецтва для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
· Програма з ритміки для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
· Програма та методичні рекомендації з розвитку мовлення для дітей зі зниженим зором молодшого шкільного віку
· Програма із соціально-побутової орієнтації для дітей зі зниженим зором (підготовчий, 1—4 класи)
Для дітей з порушеннями слуху:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Інформатика 10 клас
· Основи Інформатики 5-9 класи
· Тематичний розподіл програмного матеріалу для 7 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей на 2009-2010 навчальний рік
· Тематичний розподіл програмного матеріалу для 7 класу спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей
· Тематичний розподіл програмного матеріалу для 5-6 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей
· Тематичний розподіл програмного матеріалу для 5-6 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей
· Тематичний розподіл програмного матеріалу для 8 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей на 2010-2011 навчальний рік
· Тематичні розподіли програмного матеріалу загальноосвітньої школи для 9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для глухих дітей на 2011-2012 навчальний рік
Корекційні програми:
ПРОГРАМА РСЗТСМ ТА ФВ ДЛЯ ГЛУХИХ 0-5
ПРОГРАМА РСС ТА ФВ_0-5 ЗНИЖЕННЯ СЛУХУ (О ФЕДОРЕНКО)
Програма Ритміка (глухі)
Програма_Ритміка слабочуючі
Для дітей з затримкою психічного розвитку:
· Навчальні програми 2015 року
· Навчальні програми 2014 року
· Іноземна мова (англійська) 5 – 9 клас
&mi |